Collega’s en vrienden hadden me gewaarschuwd: “Je zult
niet al je bestellingen in één keer ontvangen, en sommige pakketten kunnen
verloren gaan in de post.” Blijkbaar is het algemeen bekend dat kopen bij
online retailer Shein altijd een gok is. Maar wat maakt het uit, als je minder
dan €20
betaalt voor een jurk, toch?
Fout. Op een avond in september, toen ik eindeloos aan het
scrollen was op het internet op zoek naar de perfecte outfit om te dragen op
een bruiloft, kwam ik per ongeluk op Shein terecht. Vreemd, want ik blader
meestal niet op snelle modesites, maar deze keer vonden ze me, door de
schoonheid van gerichte Facebook-advertenties. In het begin kon ik het niet
geloven. De prijzen waren belachelijk – 8,99 euro voor een blouse, 9,99 euro
voor een maxi-jurk, 22,99 euro voor een jas…. de lijst gaat verder.
Vanaf de foto’s zag alles er perfect uit. Prachtig geschoten
looks met dat trendy detail of een bepaalde tint die je dit seizoen op alle
grote Instagram-influenzagevers ziet. Vreemd genoeg leek de kwaliteit van het
kledingstuk ook niet zo dubieus – om het maar eens ronduit te zeggen, het zag
er niet goedkoop uit. Shein was erin geslaagd mij de illusie te geven dat ik de
beste online winkel had gevonden.
SHEIN REVIEWS: SHEIN KLEDING EN ‘FASHION BLOGGERS’
Shein beschrijft zichzelf als “een internationaal B2C
fast fashion e-commerce platform (dat zich richt op vrouwenkleding, maar ook
mannenkleding, kinderkleding, accessoires, schoenen, tassen en andere
modeartikelen aanbiedt” en het onderschrijft de filosofie dat
“iedereen kan genieten van de schoonheid van mode”.
Over het geheel genomen is Shein (voorheen Shein Inside) een
compleet mysterie. Geen telefoonnummer, geen e-mail en zeker geen perscontact
was online te vinden. Zelfs de naam van de oprichter blijft een totaal raadsel.
Dit schijnbaar ondoorzichtige bedrijf vertrouwt vooral op digitale marketing en
bloggers om je verslaafd te maken aan hun producten, in plaats van op transparante
wijze iets te onthullen over hun supply chain. De Amerikaanse website heeft een
“fashion blogger-programma” om zijn enorme populariteit op sociale
media (7,4 miljoen volgers op Instagram alleen al) aan te wakkeren. Lees dus
zeker Shein reviews.
DE WINKELS STAAN OP HET PUNT OM BIJ JE IN DE BUURT OP TE DUIKEN
Het merk bestaat al acht jaar en is nu zo bekend dat het
wordt gepromoot door beroemdheden als de Amerikaanse actrice Madelaine Petsch,
uit de Netflix-serie Riverdale, die meer dan 16 miljoen volgers op Instagram
heeft. Onlangs deelde ze een prachtig geschoten video waarin ze is afgebeeld
terwijl ze rondloopt op een luxueus landgoed op het platteland met een serie
Shein-zomerlooks. De video heeft 1,3 miljoen views terwijl ik dit schrijf.
Vorige maand lanceerde Shein een pop-up shop in Parijs, alom
geprezen door de lokale pers. Paulette magazine en Cosmopolitan schreven beide
lovenswaardige recensies over het merk als een ‘size inclusive label’ (Shein is
geschikt voor 4XL) met modieuze kleding voor minder. Een reputatie die de
retailer al maandenlang oppoetst door pop-up winkels te openen in andere Franse
steden zoals Lyon, Bordeaux en Marseille.
Onafhankelijke stemmen in de Franse media, zoals Adaptation
Magazine, bieden een ander standpunt, waarbij het merk ‘ouderwets’ wordt
genoemd en de marketingstrategie wordt geconfronteerd met een 100% visuele
aantrekkingskracht. In haar artikel met de titel “Why we will never buy
from Shein”, modejournaliste, consultant en blogger, roept Estelle
Surbranche mode beïnvloeders die het merk op sociale media onderschrijven en de
modeshow in Parijs bijwonen. Het professioneel georkestreerde evenement vond
plaats op 3 oktober tijdens de Fashion Week en is te zien op hun website.