Bij bekkenbodemklachten is het altijd aan te raden om naar een fysiotherapeut te gaan. Hij of zij is namelijk gespecialiseerd in pijnklachten en kan je hier goed bij helpen. Wat kun je verder nog doen om de klachten aan je bekkenbodem te verminderen? In dit artikel leggen we je hier meer over uit.

fysiotherapeut
  1. Luister naar je fysiotherapeut

Dit is misschien wel de belangrijkste tip: luister bij bekkenbodemklachten altijd naar je fysiotherapeut. Hij of zij weet wat het beste voor jou is en het is slim om dit advies op te volgen. Vaak geeft de fysiotherapeut je enkele adviezen en krijg je ook een aantal oefeningen mee. Volg het advies op, doe de oefeningen en doe nooit iets wat je van de fysiotherapeut niet mag doen!

  1. Bedenk wat je wel en niet kunt

Bij bekkenbodemklachten is het soms goed om bepaalde activiteiten gedurende een bepaalde periode niet te doen. Vaak geeft de fysiotherapeut dit ook al aan. Ga voor jezelf na bij welke activiteiten je meer last krijgt van je bekkenbodem. Doe deze activiteiten niet meer of alleen op rustige dagen. Je kunt er ook voor kiezen om ze minder lang te doen en tussendoor pauzes te nemen.

fysiotherapeut
  1. Zorg dat je houding goed is

Een goede houding kan ervoor zorgen dat je bekkenbodemklachten een stuk minder worden. Let hier daarom de hele dag door goed op. Het is aan te raden om niet met je benen over elkaar te gaan zitten en je knieën juist iets uit elkaar te houden. Houd je knieën ook iets uit elkaar als je staat of loopt. Verder moet je er bij het optillen op letten dat je rug recht is.